HomeDDL: Dorpse familieclub HEBES is honderd jaar jong: ‘Fusie tussen Heel en Beegden is een succes’

donderdag  4 april

VV HEBES viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Op 1 april 1924 werd RKVV Heel opgericht, 82 jaar later werd de die club samengevoegd met VV Beegden (1941). „Niemand praat meer over Heel of Beegden, maar alleen over HEBES.”

Als RKVV Heel en VV Beegden vroeger tegen elkaar speelden – zoals in 2000 voor de laatste keer in competitieverband – was het een derby van jewelste. Dat herinnert Hugo Delissen zich nog. De HEBES-voorzitter werd geboren in Beegden, groeide op in Heel en speelde voor beide voetbalverenigingen. „Ik ben altijd wel van beide clubs geweest. De fusie ging natuurlijk ‘hoe het altijd gaat’, maar is inmiddels heel succesvol. Niemand praat meer over Heel of Beegden, maar alleen over HEBES. In het huidige eerste elftal spelen vrijwel alleen maar voetballers uit beide dorpen.”

Kwaliteit

Na de fusie in 2006 werd het sportpark in Beegden ‘opgepimpt’ en inmiddels heeft de club zo’n 430 leden. „Wij zijn een echte dorpse familieclub, die zich vooral richt op kwaliteit. Op het gebied van het sportpark, het investeren in (jeugd)trainers,hethebben van plezier en het maatschappelijk betrokken zijn.”

Hoogtepunten

In het verleden speelde Heel vaker in een hogere klasse dan Beegden. Voor die laatste vereniging kwam het hoogtepunt begin jaren negentig. De Beegdenaren werden in 1990 kampioen in de zesde klasse en promoveerde in het jaar daarna meteen naar de vierde klasse, waar het uiteindelijk twee seizoenen verbleef. De meeste succesvolle periode van Heel stamt uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. In 1974 en 1975 werd die club kampioen in de vierde klasse en vervolgens in de derde. Na vier seizoenen op dat niveau – met de derde plek in het debuutjaar als maximale – zakte de club weer een niveau terug.

HEBES startte in 2006 in de vierde klasse en speelt dit jaar al voor het tiende seizoen op rij in de derde klasse, waar het nu negende staat. Voorzitter Delissen: „Daar mogen we als dorpse club trots op zijn.”

HEBES viert van 9 tot en met 12 mei groot feest, met onder meer optredens van Frans Theunisz en Otto Wunderbar, een jubileumwedstrijd tegen Veritas, spellen voor de jeugd en twee feestavonden

Bron: Tim Cox, Dagblad De Limburger